Wat kan er mis gaan bij het laten maken van een logo?

Wat kan er mis gaan bij het laten maken van een logo?

Het lijkt een eenvoudig klusje; het maken van een logo. Op internet zijn er namelijk genoeg sites te vinden, waar je gratis je logo kunt ontwerpen. Aan de hand van een (standaard) template heb je zo je eigen logo ontworpen, wat kan er nu misgaan zou je zeggen? Nou, veel meer dan je denkt! Want een logo dat niet goed aansluit bij je bedrijf, kan bijvoorbeeld leiden tot verwarring bij je zakenrelaties. Daarnaast zou je met een verkeerd logo ook nog weleens een andere boodschap af kunnen geven, dan je eigenlijk zou willen. Er kan nog veel meer misgaan, als je een verkeerd logo maakt. Wat dan? Je leest het hieronder!

Verkeerde doelgroep

Als er niet goed nagedacht wordt over een logo, kan het zijn dat je de verkeerde doelgroep aanspreekt. Kies je bijvoorbeeld voor een lettertype, dat jongeren aanspreekt, maar je wilt juist ouderen bereiken, dan gaat het hier natuurlijk flink mis. Dat geldt ook voor de stijl van het logo. Kies je voor een modern, strak logo, dan spreek je hier jongeren mee aan, terwijl je met een klassiek logo juist weer ouderen aanspreekt. Een verkeerde keuze van je logo kan serieus invloed hebben op je omzet. Een verkeerd logo kan namelijk leiden tot serieus omzetverlies.

Verkeerd kleurgebruik

Heb je gekozen voor de kleur rood voor je logo? En heb je een hoveniersbedrijf? Dan gaat het hier ook flink mis. De kleur rood staat namelijk voor liefde, passie en energie. Terwijl de kleur groen juist staat voor de natuur en duurzaamheid. Je had dus beter kunnen kiezen voor de kleur groen in dit geval. Onbewust raken mensen ‘in de war’ als ze bijvoorbeeld een rood logo zien op de auto van de hovenier. Dit is niet wat ze (onbewust) verwachten en de kans dat ze voor een dergelijk bedrijf zullen kiezen, is zeer gering.

Kies voor een professional

Een logo laten maken, is een verstandige keuze. Een professionele logo-ontwerper weet namelijk precies waar jouw logo aan moet voldoen. Deze ontwerper zorgt er onder andere voor dat je met jouw logo de juiste doelgroep aanspreekt, de juiste kleur gekozen wordt en dat het logo tijdloos is. Een professional kan er ook voor zorgen dat jouw logo onthouden wordt en bovendien ingezet kan worden voor meerdere promotiedoeleinden binnen je bedrijf. Zorg dat er niets misgaat, kies voor een professional!